twittermania.nl

facebook rss

Meningen op Twitter zijn geld waard

Door op 26 - 08 - 2009 9:25

De meningen die mensen plaatsen op Twitter of Facebook over producten of diensten zijn geld waard. Voor veel bedrijven zijn die meningen zo langzamerhand een virtueel betaalmiddel geworden die een product kan maken of breken. Het is dan ook niet zo vreemd dat steeds meer bedrijven zich toeleggen op het vertalen van menselijke emoties op het internet in harde data, de zogeheten ‘sentiment analysis’.

listening-executive

“Sociale netwerken waren in het verleden leuke speeltjes voor 25-jarige consultants. Nu erkennen topmanagers Twitter en Facebook meer en meer als een ongelooflijk belangrijke bron van informatie over de markt waarin ze opereren”, zegt Margaret Francis van Scout Labs. Dit bedrijf levert toepassingen voor ‘sentiment analysis’. Met de data die Scout Labs levert, kunnen producten worden aangepast, maar kunnen ook toekomstige marktontwikkelingen worden bepaald.

In mei gebruikte het online kaartverkoopbureau StubHub Scout Labs om het sentiment te peilen van honkbalfans nadat een wedstrijd tussen de Boston Red Sox en de New York Yankees vertraging had opgelopen wegens regen. In het stadion kregen fans ten onrechte te horen dat de wedstrijd was afgelast en eisten vervolgens teruggave van hun geld bij StubHub. Die weigerde uit te betalen omdat de wedstrijd gewoon was gespeeld. Nadat op allerlei sociale netwerken de onvrede van de honkbalfans was gesignaleerd, bood StubHub kortingen en tegoedbonnen aan. StubHub beschouwt de sociale netwerken inmiddels als de “kanarie in de kolenmijn”.

Bron: New York Times

Gerelateerde artikelen

Reageer...