twittermania.nl

facebook rss

Lokale politieke partijen zetten in hun verkiezingscampagne vol in op online sociale media als Twitter en Hyves. Maar het gebruik door kiezers valt zwaar tegen. Twitteren is net als een bijeenkomst in een zaaltje, meer iets voor intimi. Politieke partijen zouden juist vaker hun standpunten moeten verduidelijken via hun website. Daar laten ze kansen liggen. Dat blijkt uit de eerste iBalans, een gezamenlijk onderzoek van Berenschot en het bureau ContentKings.

Berenschot en ContentKings ondervroegen 1.500 kiezers en 78 kandidaat gemeenteraadsleden via een online enquête. Daarbij werden de websites en social media accounts van 40 partijen uit 6 gemeenten geanalyseerd.

Van de onderzochte partijen hebben er 17 een lokaal Hyves-account en 16 een eigen Twitter-account. Het daadwerkelijke gebruik door burgers is echter minimaal. Slechts 4% van de burgers zegt de sociale mediakanalen vaak te gebruiken als informatiebron in de aanloop naar 3 maart.

Rob Punselie van ContentKings spreekt van een gemiste kans. “De partijen willen zich graag manifesteren op de nieuwe media, zeg maar 2.0. Tegelijkertijd verwaarlozen ze de 1.0 kanalen als internet. Om te hollen moet je wel eerst kunnen lopen”.

Bron: Persbericht Berenschot, Binnenlands Bestuur

Gerelateerde artikelen

Reageer...