twittermania.nl

facebook rss

Zoals we gisteren al melden heeft Twitter tegelijkertijd met een minime upgrade van haar logo’s ook nieuwe regels neergelegd met betrekking tot het gebruik van woorden als Twitter en tweet. In onze posting bleek al dat TweetDeck van Twitter een soort van bevriende vrijstelling krijgt om gebruik te blijven maken van het woord tweet in de naam van het product. Maar enkele grote spelers uit de beleggershoek vinden dat Twitter nu zijn hand overspeelt.

Met de niet misteverstane titel “Hey, Twitter, Enough Of This Crap About “Here’s How You Can Use The Word Tweet” reageerde de hoofdredacteur en CEO van BusinessInsider al direct op de eerste berichten. Vooral de zinssnede:

Make sure that if mentioning “Tweet,” you include a direct reference to Twitter (for instance, “Tweet with Twitter”) or display the Twitter marks with the mention of “Tweet.”

viel verkeerd. Hij verwacht dat de advocaten van Twitter zich zullen gaan verdedigen door te stellen dat ze alleen het woord gaan beschermen zoals ook Xerox, Kleenex en Google dat voor hun merknamen gaan doen. Maar.., stelt hij, die woorden bestonden niet voordat de productnamen bedacht werden. En de woorden die Twitter nu probeert te claimen bestonden al honderden jaren voor de oprichters van Twitter zelfs maar geboren waren.

Saillent detail daarbij is dat Twitter enerzijds ons probeert te bewegen om Twitter en tweet altijd met een hoofdletter te schrijven en tegelijkertijd proberen ze juist die woorden met HOOFDLetters te beschermen.

Voor anderen is het het zoveelste bewijs dat Twitter opnieuw zichzelf bevoordeeld ten koste van developers en ontwikkelaars die door eigen ideeën en inspanningen nieuwe, succesvolle onderdelen verzinnen en maken voor het platform; waarna Twitter ze ook zelf implementeert. Daarmee zou Twitter het open karakter van de service ondermijnen en nieuwe mogelijkheden en toepassingen remmen.

Chris Sacca, een vroege investeerder van Twitter, verdedigd de stappen met de volgende opmerking:

“How many apps out there have ‘Facebook’ in their title/name? Trademark law is rooted in preventing user/marketplace confusion.”

Als met al tekenen dat we hier denk ik nog wel even over blijven horen. We houden jullie van de belangrijkste ontwikkelingen op de hoogte.

Wat ik persoonlijk dan wel weer leuk vind is dat twitter ons aanspoort om Twitter en Tweet met hoofdletters te laten beginnen terwijl ze dat zelf in hun eigen logo niét doen…

Bron: blog.forbes.com ©Twittermania

Gerelateerde artikelen

Reageer...