twittermania.nl

facebook rss

Social Media is hot en de tips hoe je je invloed, uitgedrukt in Kloutscore of andere ranking tools, kunt beïnvloeden zijn er legio. Veel van die tips vertellen je om waardevolle content te delen met je volgers, en daar ben ik het volledig mee eens. Alleen sommige mensen in mijn timeline, ik zal geen namen noemen, denken dat de makkelijke weg ook de betere is, en daar slaan ze de plank helemaal mis. De makkelijke weg, waarbij je alle netwerken aan elkaar koppelt, is niet de betere, het is de weg die er voor zal zorgen dat ik je op één na waarschijnlijk overal zal ontvolgen!

In bovenstaande afbeelding schets ik hoe dat er in de praktijk uitziet. Wat ik op Twitter zie zie ik even later, exact hetzelfde, op Facebook, Op Google+ en ook op LinkedIn verschijnen.

Het delen van content, ik ga er even vanuit dat die inderdaad waardevol is voor het topic waar je het over hebt, gaat prima. Maar het is iedere keer exact dezelfde content, en als de persoon in kwestie dat op een ‘slimme’ (kuch kuch) manier gedaan heeft ook nog in exact dezelfde bewoordingen en direct achter elkaar.

Ik vrees dat hierdoor inderdaad de Kloutscore zal stijgen. Maar Kloutscore is geen doel, maar een middel, en ik denk dat na verloop van tijd die score weer zal dalen en wel om het feit dat je op drie van de vier netwerken volgers/ vrienden zult gaan verliezen. Mij in ieder geval wel! Nu lijkt het alsof ik het alleen over personen heb, maar voor merken die actief zijn op social media kanalen geldt hetzelfde!

En wel hierom:

  1. Twitter is geen Facebook, is geen Google+ en is geen LinkedIn
    Ieder netwerk heeft zijn of haar eigen kracht en mogelijkheden en doel. Mijn LinkedIn netwerk bestaat uit allemaal professionele contacten met mensen die ik irl ken. Met hen deel ik vooral artikelen over online marketing, social media en dergelijke ‘zakelijke’ content. Spaarzaam, maar wel kwalitatief hoogstaand en diepgravend. Mijn Facebook netwerk bestaat uit een overlap daarin, maar ook veel andere vrienden, kennissen en  oud-collega’s. Daar deel ik mijn passies voor Superhelden, Spider-Man in het bijzonder, muziek, schoenen (tja, ik heb die afwijking) en dergelijke. Op Google+ heb ik nog geen duidelijk beeld van hoe ik dat ga gebruiken, dus daar deel ik ook nog niet zoveel (ik word echter wel door steeds meer mensen in cirkels opgenomen). En op Twitter zitten allerlei mensen die me volgen, waarschijnlijk mede om mijn artikelen hier, dus daar deel ik content over Twitter die me wel opviel, maar die het niet tot een artikel haalden. Daarnaast persoonlijke, politieke en andersoortige content die ik wel wil delen, maar die niet op de andere netwerken passen. Ieder netwerk zijn eigen benadering, zijn eigen doelgroep en dus zijn eigen content!
  2. Alle status updates zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan anderen
    Een beetje belezen bezoeker herkent hier direct de beroemde quote van George Orwells Animal Farm in; en dat gaat dus ook op voor sociale netwerken.  Twitter heeft een limiet van 140 karakters, Facebook gaat tot 420, Google+ heeft helemaal geen limiet en LinkedIn, omdat het ooit opgezet was voor koppeling met Twitter, ook 140. Dus als je updates over verschillende netwerken gaat koppelen dan maak je zeer zeker geen optimaal gebruik van het netwerk. Ook de manier waarop links naar teksten, video’s, beeld of geluid worden gefilterd en getoond verschilt per netwerk en als je van een meer karakter netwerk updates stuurt naar een beperkt aantal karakters netwerk, dan krijg je vaak de meest lelijke, onbegrijpelijke afbrekingen!
    Wie slim denkt te zijn en vanuit Twitter, met de minste karakters, de andere netwerken te feeden vergeet iets belangrijks! Andere netwerken kunnen niet, of slechts erg beroerd, omgaan met voor Twitter mooie tools als @mentions, reply’s, hashtags en zo kan ik nog wel even doorgaan!
  3. Plaats Sociaal terug in social media
    Dit is wellicht wel het allerbelangrijkste: Het ziet eruit alsof je je reclameboodschap weer ouderwets en ongeïnteresseerd aan het zenden bent! En dat was juist waarom iedereen blij was met social media, dat dat niet meer werkte!
  4. Hoeveel tijd bespaart het eigenlijk werkelijk?
    Door alles aan elkaar te koppelen scheelt het je wellicht tijd om de status updates te posten, maar met posten alleen ben je er nog niet! Nog afgezien van de verminkingen van de updates zoals in punt 2 besproken zul je reply’s van Facebook niet oppikken in Twitter of Google Plus. Dus om de reacties op je posts te kunnen verwerken dien je toch nog al die netwerken af te lopen om die reacties te lezen en er weer op te reageren. Die tijdsbesparing is dus erg relatief. En omdat alle netwerken dezelfde statusupdates hadden krijg je daar snel problemen mee. Discussies lopen over meerdere netwerken, dus niet iedereen kan alles volgen. Reacties op het ene netwerk zijn ongeveer hetzelfde op het andere netwerk, maar moeten wel per netwerk afgehandeld worden, enz. Om nog maar te zwijgen van het gemis dat die ene goede discussiestarter op netwerk 1 achterblijft op netwerk 2 en 4 waardoor je je volgers op die netwerken niet bij die goede discussie kunt betrekken.
  5. Je lijkt op een spammer
    Door luk weg raak al je content gelijk over alle netwerken te gooien, zonder rekening te houden met het specifieke karakter van ieder afzonderlijk, netwerk gedraag je je in feite als een spammer die óók anderen dingen opdringt of ze daar nu om vragen of niet. Ben je een spammer, dan zijn er waarschijnlijke betere methodes, en als je geen spammer bent, wil je dan zo gezien worden?
  • Maar ik heb het zo druk!
    Inderdaad, jij hebt het druk, ik heb het druk, we hebben het allemaal erg druk. Maar door de manier waarop jij me probeert jou updates op elk netwerk weer opnieuw te laten lezen komt bij mij het gevoel dat ik het te druk heb om erop te reageren als jij niet de moeite neemt om me per netwerk te benaderen op de manier waarop het netwerk bedoeld is. Ik begin je te negeren, en na verloop van tijd is de kans groot dat ik je gewoon ga ontvolgen, waardoor het in al mijn timelines opeens een stuk minder druk is!

Natuurlijk overdrijf ik hier en daar en inderdaad iedereen staat het vrij om zich te gedragen op social media gebied zoals het hem of haar goeddunkt. Ik wil met dit stuk ook zeker niet een verbod leggen op koppelingen, ik heb ze zelf, in beperkte mate, ook! Wat ik op Tumblr post, komt ook op Twitter en Facebook; mijn Instagr.am updates zie je ook op beide netwerken terugkomen.

En ja, er zijn gevallen waarbij dezelfde content inderdaad op alle netwerken gepost kan worden, maar dan wel zonder gebruikmaking van automatische koppelingen, maar de link op ieder netwerk anders aan te bieden bijvoorbeeld.

Maar ik heb mijn koppelingen bewust en weloverwogen gedaan. Ik behandel ieder netwerk als een unieke gelegenheid om in contact te komen met de mensen die me daar volgen. Op die manier kan ik per netwerk een aparte manier van interactie hebben. Waardoor die netwerken samen een waardevolle bijdrage vormen voor mijn personal branding wat me als zelfstandig ondernemer weer ten goede kan komen. En of mijn Kloutscore daar nu omhoog of omlaag van gaat, dat maakt me echt niet uit. Want in tegenstelling tot die koppelaars geef ik meer om mijn volgers dan om mijn Kloutscore, en als ik me niet vergis werkt dat op langere termijn zelfs positief op mijn Kloutscore… Denk daar maar eens over na!

Oh ja, en wie ik bedoelde in het begin van dit stuk? Als je je hierdoor aangesproken voelt kun je dat zelf invullen… Ook al volg ik je niet en jij mij niet…

Bron: MediaBistro na een tip van Jwalphenaar ©Twittermania @Hermaniak

Gerelateerde artikelen

17 reacties to “5 Redenen waarom koppelen van Twitter, Facebook en Google+ verkeerd is”

  1. winfred de ruijter says:

    goed stuk. het valt me inderdaad op als ik met flipboard de afgelopen dag met postings doorloop, hoeveel overlap er zit tussen twitter, facebook en linkedin… wellicht is het deels ontvolgen van doublure-veroorzakers wel de enige goede optie!

  2. Monika says:

    Fijn, super, erg bedankt! Heb het stuk meteen getwitterd en, niet gekoppeld, op Facebook gezet. Hoop dat iedereen het ter harte neemt!

  3. Jules says:

    Goed verhaal ben het er helemaal mee eens. Zelf altijd al aangevoeld dat ik dat zo niet zou moeten doen (en dus doe ik dat ook niet) maar jij brengt het fraai helder onder woorden.

  4. frnca says:

    Goed artikel en mee eens, focus op wat je nodig hebt!

  5. Goed artikel, kan ik me helemaal in vinden (hoewel ik me zelf ook nog wel eens “schuldig” maak aan het “recyclen” van content)!

  6. Marco says:

    Goed stuk. Dat onnodig crossposten hangt mij gigantisch de keel uit. Die ontvolg tip ga ik denk ik eens wat aggressiever toepassen.

    Bijkomstigheid: veel geneuzel over infobesitas en dat er zoveel informatie is. Allemaal onzin. Zoveel informatie is er niet als je de duplicates en crossposts eruit filtert.

    Overigens waarom zou je op ieder social network aanwezig moeten zijn. Kies er 1 of 2 en ben daar actief aanwezig met ‘unieke’ content. De rest vd social networks gewoon links (of rechts) laten liggen. Dat Klout gedoe gaat toch nergens over. Puur narcisme.

  7. @Frank, door alleen een link naar je blog te plaatsen werd je comment voor spam aangezien. En op je eigen blog ook een reactie achtergelaten.

  8. Interessant artikel! Ik overweeg om mijn koppeling tussen Twitter en Facebook ongedaan te maken, want ik denk dat het inderdaad niet al te veel oplevert, behalve dat je op één van de twee kanalen gevolgd wordt. Slim om elk kanaal voor een specifiek doel te gaan inzetten. Daar ga ik ook eens over nadenken.

  9. Maria says:

    Klinkt allemaal aannemelijk, maar ik probeerde een keer Twitter van Facebook en Hyves los te koppelen en toen kreeg ik zo veel protesten van mensen van Hyves en Facebook dat ik het teruggedraaid hebt. Heel veel van mijn ‘volgers’ op andere netwerken zitten blijkbaar niet op Twitter en ik kom zelf nauwelijks op Facebook en Hyves. Linkedin houd ik voor mijn zakelijke contacten en die stuur ik geen tweets (behalve als ik bijvoorbeeld op tv kom, dan tweet ik het met een eenmalige koppeling naar Linkedin).

    Groetjes,

    Maria
    http://www.mariagenova.nl

  10. Freibaard says:

    Helemaal mee eens. Vooral omdat je social media, social moet houden. Tuurlijk kan je af en toe best dingen dubbel posten, maar op de automatische piloot alles in een keer overal is echt sociaal emotionele incontinentie.

  11. the lime says:

    wat een gezeur weer, lijkt wel of mensen niks beters te doen meer hebben dan klagen over social media, laat mij lekker alles aan elkaar koppelen ik vind de overlap juist heerlijk.

    als je de berichten van die personen niet overal wilt zien, blokeer je toch gewoon hun updates op linkedin en facebook.

    zelfde verhaal met de timeline op facebook, iedereen klagen en nu is iedereen er massaal mee bezig.

    ook vind ik je opmerking:

    Maar door de manier waarop jij me probeert jou updates op elk netwerk weer opnieuw te laten lezen komt bij mij het gevoel dat ik het te druk heb om erop te reageren als jij niet de moeite neemt om me per netwerk te benaderen op de manier waarop het netwerk bedoeld is.

    prachtig, of mensen serieus alleen met jouw bezig zijn en niet met hun 300 andere facebook vrienden, 2800 twitter followers.

    uiteindelijk komt alles er op neer, vind je het niks, sluit het lekker af. het is net als een tv programma wat je verschrikkelijk vind, niemand dwingt je uiteindelijk om het te kijken en serieus er zijn andere kanalen.

    dan nog even wat zelf promotie: http://limetvnews.blogspot.com/

    berichten daarvan zijn dagelijks te zien op facebook, hyves, twitter enz enz enz enz enz :)

  12. Bass Jobsen says:

    Goed artikel. Ik kan mij er ook wel in vinden. Al lees ik aan de andere kant ook nog niet echt een werkbare efficiënte oplossing terug.
    Zelf heb ik aan twitter eigenlijk wel voldoende, wat ik kwijt wil past prima in 140 tekens, zo niet schrijf ik een artikel en verwijs daar heen. Wel merk ik zelf de laatste tijd dat op twitter, zakelijk en privé steeds meer door elkaar loopt, wat soms verwarrend is. Ook voor mijzelf. Ook heb ik mij de laatste tijd weleens afgevraagd, hoe om te gaan met updates in andere talen, in mijn geval Nederlands of Engels.
    Recent viel mij op dat een redelijke grote groep van mijn volgers wel op Facebook zat en niet op twitter. Om die reden heb ik Twitter gekoppeld aan Facebook. Dit levert inderdaad extra werk, omdat ik nu ook steeds op Facebook moet kijken of daar gereageerd is.
    Hyves doe ik al tijden niks meer mee.
    Linkedin is voor mij inderdaad ook zakelijk en dan mensen die ik echt ken. Doe er eigenlijk steeds minder mee merk ik. Dit vooral ook omdat Twitter ook voldoet.
    Op Google+ post ik nu zelden iets. In zekere zin vreemd, omdat ik juist daar gerichter zou kunnen posten.
    Lijkt een mooie oplossing een circle voor tweets, een circle voor facebook updates, een circle voor engelstalige volgers etc …….

  13. @The Lime Says: Maar goed dat ik dan ook zei dat iedereen moet doen en laten wat die wil en als het mij niet aanstaat dan kan ik inderdaad zelf actie ondernemen. Vwb je cijfers van volgres/ vrienden ed speelt ik geen volgspelletjes. Op Twitter maar een beperkt aantal kring bronnen, concullaga’s en vrienden kennissen. Op LinkedIn puur zakelijk en irl en facebook een allegaartje dat ik nodig eens in relevante groepen moet onderbrengen.
    @Bas Ik beschrijf hier http://twittermania.nl/2012/01/twitter-koppelen-aan-facebook-en-linkedin/ een ‘werkbare’ oplossing. Daar is recent http://twittermania.nl/2012/03/twoogleplus-maakt-crossposten-naar-google-mogelijk/ Twoogleplus bijgekomen die middels #g hashtag selectief crossposten naar Google+ mogelijk maakt.

  14. Dennis says:

    Volkomen mee eens!

  15. Jack says:

    Wat een kutartikel, wijsneuzerij en ongegrond n=1 geouwehoer. Dit gaat zo, binnen de 140 karakters naar al mijn netwerken. Prutswerk!

  16. Kan het eens zijn met Jack. Het is absoluut niet fout om dit te koppelen. Niet iedereen is op dezelfde plek in de virtuele wereld net als in RL. Niet iedereen gaat dezelfde melding van mij krijgen omdat diverse platforms niet in hetzelfde moment worden bezocht. Mensen kijken voornamelijk op tijdlijnen in de diverse platforms. Het moment van communicatie telt.

Reageer...