twittermania.nl

facebook rss

Het zal als geen verrassing komen dat de teksten en termen die je in je tweets gebruikt van invloed zijn op de acties die de lezers met je tweets hebben. Maar vanmorgen vond ik een blog van HubSpots Dan Zarrella waarin hij onderzocht welk effect sommige veelgebruikte termen hebben. En met effecten bedoelen we dan de Click Through Rate (CTR) op de links in die tweets. Die effecten kunnen een positief of een negatief effect hebben.

Recent hebben we al aandacht besteedt aan het onderzoek van Dan met betrekking tot welke plaats binnen een tweet een link de meeste clicks krijgt. Omdat hij voor dat onderzoek toch een data-set van 200.000 tweets met links erin had verzameld wilde hij eens kijken naar bepaalde veelgebruikte termen (of codes als je dat liever hebt) en de effecten die die hadden op het aantal clicks op de links. En ja, correlatie is niet gelijk aan causaal verband, maar interessant om eens te zien is het wel!

Het eerste ‘woord’ is de hashtag #. Dan vond dat het wel of niet bevatten van een hashtag in een tweet weinig tot geen invloed had op of er op de link geklikt werd.

Het tweede woord betrof ‘Daily is out’ zoals je die veelvuldig tegenkomt van mensen die hun Daily kranten (denk aan paper.li, tim.es of Summify) tweeten. Die blijken een erg hoge CTR te hebben, wellicht omdat de mensen die erin staan allemaal willen kijken wat er van ze is geplaatst.

Het woord via, veel gebruikt als je een link tweet die je via iemand anders gevonden had (/via @naam) blijkt ook meer clicks op te leveren. Het geven van credits is dus niet alleen social, maar ook effectief. Zeker als de ‘via’ een high profile gebruiker is.

Een @ teken in de tweet heeft ook een positief effect op de kans op een click. Dat komt overeen met wat we zagen bij ‘Daily’. In een Daily staan vaak 3 @’s.

De letters rt (of RT) in een tweet duidt op een retweet en is daarmee verwant met de term ‘via’ dat eigenlijk ook een soort van retweet is. Niet verrassend dus dat dit ook een positief effect heeft.

Vragen staat vrij en blijkbaar werkt het ook goed. Dat, in combinatie met de voorgaande term ‘rt’, zagen we eigenlijk al een eerder toen we schreven hoe je de kans op een retweet kunt maximaliseren.

Check is eigenlijk meer vertellen dan vragen, maar het effect is vergelijkbaar. Check wordt hier dus veelvuldig gebruikt in de context ‘Check out this link’ bijvoorbeeld.

De tool AddThis kun je op je site gebruiken om de content deelbaar te maken via social media kanalen. Als je daarmee een bepaalde pagina wil tweeten wordt daar automatisch de accountnaam @addthis bij toegevoegd. Uit bovenstaande zou je dus kunnen concluderen dat je dat beter kunt verwijderen.

Deze is denk ik belangrijk voor alle zelfbenoemde goeroe’s! Vermijd de term marketing, die doet het niet best zoals je hierboven ziet.

Als laatste de tweets die je verstuurd via de social sharing tool waarmee je kunt laten weten wat je kijkt, leest, doet, denkt en dergelijke GetGlue. Jammer, maar de links in de tweets klikken niet best. Ik vraag me ook af of dat erg is, GetGlue is meer om te delen wat je doet en niet zozeer om klikbare links te genereren.

Er valt natuurlijk een en ander aan te merken op deze gegevens, zo zijn ze gebaseerd op Engelse termen in een Amerikaans onderzoek. En zoals Dan zelf in de intro ook al zegt: correlatie is niet gelijk aan causaal verband; maar interessant is het zeker en ik denk dat als je dit globaal in je achterhoofd houdt je er ook zelf iets mee kunt.

Bron: Blog Dan Zarrella ©Twittermania @Hermaniak

 

Gerelateerde artikelen

Reageer...