twittermania.nl

facebook rss

Twitter ontwikkelt zich naast een advertentiemedium de laatste tijd ook steeds meer tot een platform waar nieuwe, of aangepaste, vormen van zakendoen ontstaan. Ik denk dat we allemaal inmiddel wel bekend zijn met het fenomeen ‘Pay With a Tweet‘, waarbij je door het versturen van een tweet toegang krijgt tot een downloadbaar iets wat kan variëren van een eBook, mp3, digitaal artwork of sjabloon of tickets voor een event. Ik bedacht daar later een variant op die meer recht deed aan de punten van kritiek die op Pay with a Tweet ontstonden (betalen voor iets waarvan je de inhoud en dus waarde feitelijk nog niet kent.) En sindsdien komen er steeds meer initiatieven waarbij Twitter actiematig wordt ingezet.

Recent belichten we nog SellSimply en afgelopen zaterdag las ik in MarketingFacts over een ander initiatief waar je door een bepaalde tweet te versturen de prijs van het product naar benden tweet. Net zoiets als een omgekeerde veiling. De dients heet Pibster.com en is nu nog in een gesloten beta, maar MF mocht een test doen met een event.

Bovenstaande afbeelding laat de campagnepagina zien zoals hij is toen ik hem bezocht.

Allereerst natuurlijk de prijs, daar is het om te doen: die staat nu op € 289,22. Daaronder zie je de laatste tweets en het geld dat daarmee van de prijs afgetweet werd. Door de op de tweet button te klikken opent zich een nieuwe laag waarin de tekst staat die je gaat tweeten:

Let even op de checkbox linksonderin! Die staat die standaard aan! Vink hem even uit anders ga je automatisch iemand volgen. Als je daarna de tweet verstuurd hebt opent zich een nieuwe laag:

Ik ben blijkbaar awesome, maar waarom werd me pas duidelijk toen ik wat beter naar de tweets onderin de rechterkant keek. De mazimale korting die ik eraf kon tweeten was € 1,46. Blijkbaar is mijn accounttweet (ik denk volger-algoritmetje) waard. Hieronder het resultaat van de actie:

Hoewel ik vind dat de vormgeving van die lagen nog te wensen over laat (sorry, kniesoor) vind ik het idee wel erg geslaagd en als het internationaal uitgerold kan gaan worden ook mogelijk lucratief.

Als ondernemer die er gebruik van gaat maken, denk ik dat ik nog wel enkele zekerheden in zou willen bouwen. Nu zie ik behoorlijk wat tweets, maar zijn er ook al sales gedaan, als we met elkaar de prijs naar € 5,- terug zouden brengen dan is de schade denk ik niet te overzien. Gelukkig wordt deze test alleen met 10 kaarten gedaan, dus erg veel risico lopen ze niet, maar niet iedereen denkt hier voldoende over na.

Overall, weer een leuk nieuw initiatief van een bedrijf dat ons eerder zaken als twtpoll en twtvite bracht.

Bron: MarketingFacts ©Twittermania @Hermaniak

Gerelateerde artikelen

2 reacties to “Nieuw concept: retweet en verlaag de prijs!”

  1. Goed concept! denk alleen dat twitterbots Pibster het leven gauw zuur gaan maken…

  2. Leuk om te zien hoe creatief Twitter voor allerlei marketingdoeleinden wordt ingezet. Ik ben benieuwd wat er verder nog ontwikkeld wordt.

Reageer...