twittermania.nl

facebook rss

#Twarma gift 10 @marineltwit”, verscheen er laatst in mijn timeline. Geen idee wat dat betekende. Na wat uitzoekwerk, kwam ik terecht op de site cloggwork.com. Wat blijkt… Twarma is een Twitter ranking tool en dan van Nederlandse bodem. Daar kennen we er meer van, zoals KloutPeerindex en Peerreach, alleen houdt Twarma er qua ranking wel iets andere ideeën op na. Ook op Twittermania is al eens aandacht besteed aan de tool (zie hier). Hoog tijd om Simon de Boer, de man achter Twarma eens aan het woord te laten. En de eerste vraag is natuurlijk: “Wat is Twarma nu precies?”

Twarma is perception“Twarma staat eigenlijk voor ‘Twitter Karma. Karma is een natuurlijk principe, een wet van actie en reactie, waarbij alles wat we doen, denken of zeggen bij onszelf terugkomt.  Een goede daad heeft gunstige gevolgen voor diegene die de handeling verricht en een slechte daad heeft in het algemeen minder plezierige gevolgen. Nergens op Internet liggen actie en reactie zo vlak bij elkaar als op Twitter. Nergens is ook de mogelijkheid om te geven, delen, leren, helpen, steunen, onderwijzen, raken, inspireren, laten lachen en motiveren, zo direct aanwezig.

Twarma is de hoeveelheid Karma die een persoon op Twitter heeft verkregen. Dit door zijn of haar acties of omdat iemand een persoon Twarma heeft gegeven naar aanleiding van een goede daad of prettig contact.

En de hoeveelheid Twarma die een Tweep heeft/krijgt bepaald iemands plaats op de Twarma lijst.

We meten de hoeveelheid Twarma aan de hand van onder meer iemands activiteit op Twitter, het bereik, de snelheid waarmee het netwerk zich opbouwt, de verhouding tussen Friends en Followers en de interactie met andere Tweeps. Tussen deze variabelen leggen we een aantal kruisverbanden,  die we vergelijken met het Nederlands gemiddelde. De afwijking ten opzichte van dat gemiddelde wordt gewogen en dat bepaalt de hoeveelheid Twarma van een Tweep”.

Hoe is het idee voor Twarma ontstaan?

“Het idee van Twarma komt voort uit een ongenoegen over allerhande grootheden die invloed willen meten zoals Klout, Peerindex en alle andere websites met lijstjes op basis van Followers of wat dan ook. Het succes van  Twitter en andere Social Media heeft gewoon niets te maken met invloed, aantal Followers of het hebben van invloed, maar met de behoefte van mensen aan sociaal contact. Twarma wil meten wie nu echt “sociable” is, wie echt de essentie van de sociale media begrijpt. (Wellicht dat dat ook de reden is dat er zo weinig grote bedrijven in hogere regionen van de Twarma lijst staan J).

Daarnaast was ik op dat moment wat aan het stoeien met Twitter API. Die twee dingen kwamen samen en daar is Twarma uit ontstaan”.

Twarma is een ranking tool, daarvan zijn er meerdere, wat maakt Twarma anders?

“Twarma is weliswaar een ranking tool, maar wel een met een hele vette knipoog. Dat maakt Twarma op zich al anders. Daarbij kun je Twarma weggeven, wat uniek is. Je kunt geen stukje van je Klout-score aan iemand anders schenken.

Twarma die jij verdiend hebt, kun je dus weggeven aan een Tweep die je volgt omdat je hem of haar waardeert. Hiermee zet je die Tweep op een hogere positie op de lijst. Je zakt zelf weliswaar, maar komt wel weer hoger in de lijst van personen die Twarma weggeven.

Daarnaast heeft Twarma lijsten per gemeente en per categorie”.

Hoe gaat het met Twarma op dit moment?

“Twarma mag zich verheugen in een groeiende belangstelling van de Nederlandse Tweeps. Er wordt geleidelijk aan steeds meer Twarma weggegeven en het aantal keren dat de verschillende rankings worden bezocht stijgt ook flink.

Kort geleden hebben we het Twarma geven via een tweet mogelijk gemaakt. Daarnaast kunnen Tweeps hun dagelijkse Twarma inlogbonus via een tweet opvragen of de eigen hoeveelheid Twarma ,met een link naar hun dashboard opvragen, via een tweet.

Hier hebben we nog wel te maken met een paar kleine software problemen maar het functioneert allemaal goed en het heeft de hoeveelheid links en kliks naar Cloggwork.com aanzienlijk doen groeien.

Ook het ‘Bruto Nationaal Twarma Product per hoofd van de Nederlandse Twitter Bevolking’ ;-) stijgt flink, we gaan steeds meer sociable twitteren”.

Hoe ziet de toekomst er uit, voor Twarma?

“We gaan heel binnenkort Twarma Perks introduceren. Op basis van onder meer de hoeveelheid Twarma of de hoeveelheid weggegeven Twarma,  de locatie, de Twitter leeftijd, de categorie waar een Tweep zich in heeft geplaatst of een combinatie van deze elementen worden aan een Tweep aanbiedingen/voordelen aangeboden.

Een bedrijf kan dus bijvoorbeeld zeggen iedereen die minimaal zoveel Twarma heeft krijgt x% korting op dit of dat product. Een lokale ondernemer kan daar aan toevoegen dat dat alleen geldt voor Tweeps uit bijvoorbeeld Den Bosch. Of een sportwinkel kan dat aanbieden aan personen die zichzelf hebben geplaatst in de categorie ‘Voetbal’.

Het aanbieden van Perks door bedrijven is compleet gratis. Dus als er bedrijven interesse hebben kunnen ze nu al contact opnemen…

De Twarma Perks worden aan iedere Tweep aangeboden, via zijn/haar dashboard op cloggwork.com en daar kan de men dan ook via een klik aanspraak maken op dat voordeeltje en in contact komen met de aanbieder.

Een ander item op de to-do-list is het vereenvoudigen van het dashboard en er zit nog iets heel moois in het vat wat met locatie te maken heeft”.

Heb je misschien een leuke anekdote of iets anders wat leuk is te vertellen over het ontstaan van Twarma?

“Wat ik zelf erg grappig vind is dat bezoekers regelmatig opmerken dat ze geen Twarma willen weggeven omdat ze dan lager in de lijst komen te staan. Terwijl ze juist omhoog willen. Bij de ontwikkeling is daar eigenlijk geen moment bij stilgestaan. Vandaar ook dat er nu ook een overzicht is van meest vrijgevige Tweeps. Hierop is @mrtsoft ongenaakbaar.

Erg amusant is ook het feit dat er bepaalde personen zijn (ik noem geen namen) die via meerdere accounts zichzelf Twarma geven en daarmee flink stijgen in de Ranking. Dat is natuurlijk ‘Bad Twarma’.

Ten slotte, waarom moet iedereen aan de Twarma?

Eigenlijk is iedereen al aan de Twarma, of je het wilt of niet. We hebben namelijk allemaal te maken met actie en reactie. Juist op Twitter waar alles wat je tweet iemand kan raken, laten lachen, motiveren of helpen. Als nu iedereen die Twarma ook nog aan elkaar gaat geven zijn wij helemaal tevreden… Ennuh: “May the #Twarma be with you!”

Simon, bedankt voor je bijdrage! Meer over Twarma is te vinden op de cloggwork.com. Simon is te bereiken voor vragen, op- en aanmerkingen via het Twitter-account @cloggwork.

©Twittermania @marineltwit

Gerelateerde artikelen

1 reactie to “Twarma: “Wat je zaait, zul je oogsten…””

  1. sh278790 says:

    Ik heb al twee jaar geen twitter account meer maar ben nog steeds te vinden op cloggwork.com. Hoe kom ik hier van af?

Reageer...