twittermania.nl

facebook rss

De to-do lijst van Twitter voor 2012

Door op 13 - 01 - 2012 12:30

Twitter staat voor nogal wat uitdagingen in 2012. Vanuit de aandeelhouders, die al honderden miljoenen in Twitter hebben gestoken, neemt de druk toe om meer omzet te genereren. Het afgelopen jaar haalde het bedrijf naar schatting 140 miljoen dollar aan advertentieomzet binnen. Voor dit jaar wordt op het dubbele bedrag gerekend. Maar Twitter heeft ook te maken met groeiende concurrentie van bijvoorbeeld Google+ en Facebook. Het is dus zaak om de bestaande twitteraars tevreden te houden met nieuwe aantrekkelijke functionaliteiten en ook nieuwe gebruikers aan te trekken. Op mijn wensenlijstje staan 8 belangrijke zaken waaraan Twitter dit jaar zou moeten werken; noem het de to-do lijst voor 2012. Spannend om te zien welke daarvan aan het eind van het jaar zijn afgevinkt!

1. Goede analytics voor alle gebruikers

Er zijn vele applicaties van derden die statistieken bijhouden van accounts. Twittercounter bijvoorbeeld. Daar kan je onder meer zien hoe in de loop der tijd je aantal volgers zich heeft ontwikkeld. Andere diensten zoals linkverkorter bit.ly houden weer statistieken bij van de links die je via Twitter deelt. Voor adverteerders houdt Twitter wel allerlei cijfers bij, maar waarom gebeurt dat niet voor alle gebruikers? Misschien hebben niet alle twitteraars daar behoefte aan, maar Twitter is nu eenmaal ook een verzamelplek van invloedrijke internetgebruikers die wel in die statistieken zijn geïnteresseerd.

Twitter zou in ieder geval een soort basisstatistiek moeten aanbieden aan alle gebruikers. Zou het niet handig zijn als je iedere week een e-mail krijgt met de ontwikkeling van je aantal volgers, het aantal keren dat je profielpagina is bezocht of het aantal mensen dat op je links hebben geklikt? Daar zou Twitter veel gebruikers een enorme dienst mee bewijzen.

2. Betere filtering

Twitter doet erg z’n best om gebruikers te helpen om goede content en interessante twitteraars te vinden. Daarvoor is onlangs onder meer het ‘#Ontdekken’-tabje op je profielpagina geïntroduceerd. Maar als je goede content wilt vinden op Twitter, zou je ook ongewenste berichten en gebruikers uit je timeline moeten kunnen filteren. Je kan natuurlijk al gebruikers blokkeren en spam rapporteren, maar dat is nog lang niet genoeg.

Gebruikers zou in staat moeten zijn te filteren op bepaalde hashtags en woorden. Het zou voor veel twitteraars heel handig zijn als je de tienduizenden tweets over The Voice of Holland (#tvoh) uit je timeline kan weren. Dat geldt ook voor bepaalde clients. Zelf zou ik bijvoorbeeld wel paper.li willen blokkeren. Ik word gek van al die krantjes waarin staat wat ik al eerder heb gelezen.

3. Synchroniseren met meerdere platforms

Veel mensen gebruiken Twitter op meerdere clients en apparaten. Ik gebruik Tweetdeck en de Twitter-website op mijn laptop, de Twitter-iPhone app en de Twitter-app voor de iPad. Maar als je van de ene client of apparaat naar het andere overschakelt, word je geconfronteerd met honderden tweets die je al hebt gezien op een ander apparaat.

Dit is een nogal een verspilling van tijd. En onnodig. TweetMarker is een dienst die berichten synchroniseert tussen meerdere clients, maar Twitter ondersteunt dit niet in een van de officiële apps. Waarom koopt Twitter niet gewoon TweetMarker en neemt deze functionaliteit op in z’n apps?

4. Beter verificatiesysteem

Het zou wel erg handig zijn als Twitter eens zou gaan controleren of je ook echt degene bent die je zegt te zijn. Dat zou veel problemen voorkomen met twitteraars die zich uitgeven voor anderen. Op dit moment ben je vaak gedwongen om bij onbekende twitteraars na te gaan om hij of zij wel degene is waarvoor ze zich uitgeven. Dat zou Twitter toch ook makkelijk zelf kunnen doen?

5. Het vrijgeven van ongebruikte gebruikersnamen

Op dit moment zijn al meer dan 450 miljoen accounts geregistreerd bij Twitter. Honderden miljoenen van deze accountnamen worden nooit gebruikt. Er is al door velen op aangedrongen, maar het zou een goede zaak zijn als Twitter ongebruikte accountnamen na verloop van tijd weer vrij zou geven. Een termijn van een jaar lijkt me redelijk.

6. Beter beheer van foto’s

De photo galleries van Twitter zijn een coole functie. Die verzamelen foto’s van een gebruiker, zelfs als die zijn geüpload via verschillende platformen. Maar er zijn nog heel wat mogelijkheden om die galleries te verbeteren. Zou zouden gebruikers in staat moeten zijn om te kiezen welke beelden ze op hun profielpagina willen tonen. Het moet ook makkelijker worden om afzonderlijke foto’s te verwijderen zonder dat je ze één voor één hoeft te bekijken.

7. Betere lists

Ik ben zelf niet zo’n fanatiek gebruiker van lists, maar die zijn wel heel handig. Toch is ook hier ruimte voor verbetering. Zo zou ik op een profielpagina wel willen zien of deze account al voorkomt in een van m’n lists. Verder kan je maximaal 500 lists volgen en sommige mensen zouden die beperking graag opgeheven zien. Volgens Twitter heeft de grens te maken met mogelijke overbelasting van de technische infrastructuur, maar dat zou tegenwoordig toch geen probleem meer moeten zijn.

8. Betere pagina’s voor bedrijven

De recent aangekondigde profielpagina’s voor bedrijven en merken zijn een prima eerste stap. Maar ik zou graag zien dat dit in 2012 fors wordt uitgebreid. Het zou ook handig zijn om deze bedrijfspagina’s te combineren met Twitter Places, een inmiddels waar wat vergeten product dat 1,5 jaar geleden werd gelanceerd. . Op dit manier zijn de profielpagina’s te koppelen aan fysieke locaties. Dat zou onder meer kleine en middelgrote bedrijven een kans geven om zich meer te profileren op Twitter.

via MarketingLand, ©Twittermania @bertiebee

 

Gerelateerde artikelen

Reageer...