twittermania.nl

facebook rss

Twitter en andere social media als onderdeel van de communicatiestrategie zijn bezig aan een gestage opmars binnen organisaties, maar er valt nog steeds veel te verbeteren. Die conclusie trekt detacheerder Yacht uit een onderzoek bij 35 van z’n klanten. Bij maar 39% van de organisaties is social media structureel onderdeel van de communicatiestrategie. Organisaties missen bovendien de capaciteit en de kennis om social media actief in te zetten, aldus Yacht.

In 2010 deed Yacht al een vergelijkbaar onderzoek. Toen waren organisaties vooral op zoek naar de meerwaarde van social media. Bijna twee jaar later blijken organisaties een stuk verder: inmiddels is 80% actief op social media, tegen 20% in 2010. Van deze 80% zit een groot deel nog in de experimentele fase; zij zijn vooral aan het zenden. Ongeveer 42% van de organisaties doet nog een schepje er bovenop: zij zoeken ook de interactie op. Maar de drempel naar de volgende fase is groot.

Organisaties geven aan hierin capaciteit (47%) en kennis (44%) te missen. Sommige organisaties huren tijdelijk iemand in, anderen nemen een bureau in de arm. Vooral budget krijgen blijkt lastig in deze tijden. Het draagvlak bij management en directie blijkt daarbij van levensbelang. Volgens Yacht krijgen organisaties die aangaven een ‘fan’ van social media in de directie te hebben, makkelijker budget voor de opstart en sneller draagvlak in andere lagen van de organisatie.

via Yacht, ©Twittermania @bertiebee

Gerelateerde artikelen

Reageer...