twittermania.nl

facebook rss

Twitter is wat je er zelf van maakt en alleen jij bepaalt of je daar succesvol in bent of niet. Zo is het gewoon, niemand heeft de wijsheid in pacht en niemand kan voor jou bepalen wat goed en wat slecht is. Maar als je onzeker bent over wanneer je wat wel of  beter niet kunt doen, dan hebben we hier regelmatig tips (niets meer en niets minder, gebruik voor eigen rekening) in de secties tips en beginners. En uit de statistieken leren we dat die artikelen ook best veel gelezen worden, dus proberen we vaker dergelijke overzichten met inzichten te maken. Vandaag heb ik het over 25 fouten die je dommer doen lijken dan je waarschijnlijk bent.

De ‘fouten’ staan in willekeurige volgorde, zijn ook allemaal niet al te serieus, maar zoals altijd zit er een kern van waarheid in die, als die je aanspreekt, je kan helpen om die fout niet te maken:

  1. Een tweet van 140 tekens Ja, dat is het maximale aantal karakters dat je in een tweet kunt zetten, maar dan kan niemand hem op de oude manier retweeten, dus als je geretweet wilt worden, maak je tweets dan niet langer dan 100 tekens!
  2. Links niet inkorten Als je een link in Twitter plaatst, of je nu Twitter.com, een Twitter-app of een app van derden gebruikt, je link wordt altijd ingekort door t.co. Maar als je een eigen url-inkorter gebruikt als bit.ly of lnq.me, dan kun je daarna ook zien hoe vaak er op je links geklikt is en zo ontdekken wat je volgers wél en niet interessant vinden!
  3. Laaaaaannnngggggeeee Twitternamen Nu steeds meer mensen actief worden op Twitter, komt het steeds vaker voor dat de naam die je in gedachten had vergeven is, daardoor worden de nieuwe twitter account namen steeds langer. @ankesmits schreef daar recent een leuke gastblog over hoe je dat voorkomt.
  4. Veel te veel zelfpromotie Iedereen die zakelijk Twitter inzet doet dat om aandacht te krijgen, maar hoe krijg je op de juiste manier aandacht voor je zakelijke account? Mijns inziens niet door alleen maar over jezelf te praten, maar uit onderzoek lijkt dat niet altijd op te gaan. Ik houd het voorlopig op het aangaan van interactie, vind ik ook ‘gezelliger’.
  5. #hashtagmisbruik Ja, hashtags werken en nee, niet elk woord in je tweet hoeft van een #-teken voorzien te zijn. Geldt overigens ook voor de woorden in je bio!
  6. Niet reageren op tweets Je doet veel moeite om interessante tweets te versturen, gevarieerd en af en toe reclame, helemaal goed. Maar niet terugpraten als iemand een keer iets antwoordt is duidelijk niet erg sociaal (of effectief).
  7. Automatische welkomst-DM’s Nee, nee, en nog een keer nee. Het lijkt misschien een goed idee, maar auto-DM’s bij nieuwe volgers worden altijd gezien als de meest irritante gewoonte en leiden veelal tot een ontvolging! Contraproductief dus.
  8. Te negatief Iedereen ergert zich wel eens ergens aan en het is helemaal niet zo erg om dat af en toe te laten blijken. Maar als iemand alleen maar kritiek uit, doorlopend overal het slechte van inziet en dat deelt en nooit een zilveren randje rond de wolken ziet, die hoeft niet te rekenen op veel volgers.
  9. QR-code als avatar Wow, dus jij weet wat een QR-code is en je hebt er een gemaakt als Twitteravatar die naar je website leidt! Briljant, nee echt, ik zit erop te wachten om een avatar te zien waarbij ik mijn mobiele telefoon moet pakken om naar een website gebracht te worden. …. Het url-veld van je bio was je zeker niet opgevallen?
  10. Teveel onbegrijpelijke afkortingen Ja, twttr hft mr 140-tkns, ds rmte bsprn dr lls n t krtn s n gd d NOT
  11. Spellingsvauten Hier maak ik me veelvuldig schuldig aan, Mea Culpa; de combinatie telefoon met autocorrect, haast, niet nalezen en dikke vingers zorgt er regelmatig voor dat ik na het versturen van een tweet daar een tweet met uitleg achteraan moet sturen. Dus eigenlijk zou het me tijd besparen als ik vaker de moeite nam om een tweet na te lezen vóór ik op ‘send’ klik.
  12. Tweeten zonder strategie Als je puur als privé-persoon op Twitter actief bent, dan kun je dat zonder strategie doen. Ben je echter zakelijk actief, dan is het raadzaam om voor jezelf te bepalen wat je ermee wilt bereiken voor je aan de slag gaat.
  13. Teveel dialoog, geen content Door de dialoog aan te gaan met je publiek krijg je interactie met je doelgroep en kun je leren, luisteren, vertellen, helpen enz. Allemaal prima. Maar als je alléén maar in conversaties actief bent, missen je volgers die niet iedereen volgen die jij volgt de helft van deze ‘twittergesprekken’. Conversaties (beginnen met een @naam van iemand) kunnen namelijk alleen gevolgd worden door wie beide accounts volgt!
  14. Teveel content, geen dialoog Wat de ene kant op geldt, geldt ook voor de vice versa versie… zie punt 13.
  15. Alleen tweeten tijdens kantooruren Jij werkt van 9-5, je volgers zijn echter ook als privé-persoon actief en verwachten wellicht ook buiten kantooruren af en toe iets van je te lezen. Dat is misschien ook wel een goed idee, niet iedereen is namelijk in staat om tijdens kantooruren doorlopend alle social media te checken. Dus als je alleen tussen 9-5 tweet, mis je potentieel bereik! Een tool als Bufferapp kan je helpen bij het spreiden van je tweets.
  16. Tweeten zonder de feiten 70% zet Twitter fout in, Tieners depressief door social media, Twitteren zakelijk geeft 30% meer omzet. Klinkt allemaal erg interessant, maar als je de link (of de onderbouwing) er niet bijzet kan ik er niet zoveel mee. Content zonder context is al een lege drinkbeker in een woestijn!
  17. Teveel en te vaak tweeten Er bestaat geen gulden regel over hoe veel of hoe vaak je moet tweeten, dat zal voor ieder bedrijf en doelgroep anders zijn. Ik volg niet zoveel mensen en lees alles, maar als je doorlopend op de grenzen van Twitterjail acteert, dan is de kans groot dat ik je op een bepaald moment ga ontvolgen.
  18. ALLES IN HOOFLETTERS EN NATUURLIJK MET !!!!!!!!! Dit is mijn persoonlijke ergenis nummer 1. Het gebruik van hoofdletters is een prima manier om extra aandacht te trekken voor je tweet als daar aanleiding toe is; let op het woord aanleiding hierin. Maar als je in mijn timeline altijd alles in hoofdletters schrijft, dan komt dat over als schreeuwen en ik heb een hekel aan schreeuwlelijks.
  19. De concurrentie zwartmaken Je concurrentie zwartmaken is een tactiek die niemand kan waarderen. Zorg dat je uitblinkt, dat anderen over jouw product of dienst gaan vertellen in positieve zin. Ik las ooit: If you want to stand above the crowd, be shure they carry you on their hands, not by kicking others down!
  20. Geen link van je website naar je Twitter account Geloof het of niet, maar meer dan 80% van de bedrijven die actief zijn op twitter linken van hun bedrijfswebsite niet naar hun Twitter account! Gemiste kans, daarbij nog een tip; zet geen ingekorte url in je url-veld van je Twitterbio. Ik zie graag waar ik heen gestuurd wordt.
  21. Twitterprofiel niet up-to-date Bij het starten van je activiteiten op Twitter heb je nagedacht over wat je in je Twitterprofiel zette, heb je daarna niets meer ondernomen, is er in je (digitale) leven niets veranderd, heb jij de laatste tijd dus wel eens gekeken of die de lading nog wel dekt?
  22. Oh, was dat al beantwoord In punt 6 stelden we dat het slecht is om niet te reageren op Tweets, maar het kan ook omgekeerd; bijvoorbeeld als je met meedere mensen een zakelijk account beheert. Dan is het handig als je onderling een routine afspreekt over wie, wat en hoe reageert. Het staat een beetje knullig als elke admin van je account hetzelfde antwoord op dezelfde vraag van dezelfde persoon geeft. Het duidt erop dat de interne communicatie niet goed geregeld is.
  23. Koppelen van Twitter en Facebook Over het koppelen van Twitter en Facebook hebben we het hier vaker gehad en we zijn er op zijn zachtst gezegd geen voorstander van, en daarin staan we gelukkig niet alleen. Als je Twitterfeed de enige updates zijn van je Facebook Page, dan kun je die laatste beter niet aanmaken.
  24. Teveel vragen stellen Vragen stellen en iets doen met de feedback is een goede manier om bijvoorbeeld nieuwe producten te ontwikkelen, of bestaande aan te passen. Maar vragen stellen om het vragen stellen in de hoop dat je een hoop @reply’s krijgt zodat je Kloutscore stijgt door de (kuch kuch) ‘waardevolle’ interacties die je hebt, heeft geen zin.
  25. Deel de liefde Retweet anderen zoals u geretweet zou willen worden. Neem niet alleen, maar geef ook af en toe. Dus deel de liefde, je zult zien dat dat een postief boemerangeffect kan hebben!

Poehee, dat was een hele opsomming en natuurlijk zijn ze niet alle 25 even belangrijk of zelfs maar even serieus. Maar vergis je niet, ze bevatten allemaal een kern van waarheid die je kan helpen bij het inzetten van Twitter als effectief zakelijk communicatiekanaal. Dus … deel de liefde…

Bron ©Twittermania @Hermaniak

Gerelateerde artikelen

6 reacties to “25 fouten die je kunt maken met je Twitterprofiel”

  1. Nikki says:

    Jammer van alle spel- en tikfouten. Slordig!

  2. @Nikki vanaf morgen krijgen we een corrector die me naleest, ik zie mijn eigen fouten niet ;-( Sorry, verbetering is onderweg!

  3. Tiem says:

    Heee, lekker opbouwende en aan dit artikel gerelateerde kritiek Nikki. Kanonnen wat kan ik mij daar aan ergeren. Stuur Herman dan een ander berichtje (via twitter bijvoorbeeld) over dat je je zo stoort aan z’n dyslecie (of hoe je dat ook schrijft).

    Anyroad, Herman: goede tips! :) Thanks!

  4. Annette Cost says:

    @Nikki het artikel is inmiddels gecorrigeerd. Doe je voordeel met de tips.

  5. Leo says:

    Hoewel ik het met Tiem eens ben dat het niet echt nodig is om kritiek te geven op de spel- en schrijffouten, word ik wel getriggerd door de mededeling dat de fouten nu gecorrigeerd zouden zijn. Waarom vind ik er dan nog zo veel? enkelvoud-onderwep met meervoud-persoonvorm (meerdere malen, o.a. par.7); vragen stellen zonder vraagteken erachter (par.4); -dt-fouten (par.6) etc. Mara verder wel een heel leuk en leerzaam artikel, en daar gaat het gelukkig om! Dank dus voor de tips!

  6. Annette Cost says:

    @Leo, je hebt helemaal gelijk. Ik ga nog nauwkeuriger kijken. Dank voor je opmerkzaamheid.

Reageer...