twittermania.nl

facebook rss

Bij de combinatie tussen onderwijs en Twitter krimpen de meeste mensen ineen. Wat maak het nu uit dat kinderen weten wat Kanye West eet, hoelaat Lil Wayne het toilet bezoekt en hoeveel paar pumps Beyonce in de kast heeft staan? Twitter, andere sociale media en internet in het algemeen leiden kinderen alleen maar af van de kern van onderwijs. Namelijk het onderwijs ontvangen op scholen. Nee, dat e-learning zien we niet allemaal als gat in de markt, en al helemaal niet in combinatie met Twitter of andere sociale media. Maar, is dat wel zo? Waarop is uw mening gebaseerd en waarom kijken we alleen naar de negatieve effecten van Twitter als we het over deze combinatie hebben?

Uit onderzoek blijkt dat Twitter in het onderwijs werkt! Bij deze dan ook de top 5 redenen waarom Twitter in het onderwijs wel werkt voor u in onderstaande opsomming.

1. Passieve of actieve betrokkenheid
De aard van een Twitter timeline/stroom maakt het mogelijk om als passief of actief leermiddel te worden gebruikt. Leerlingen kunnen meelezen, meekijken, surfen, tweeten, favorieten maken en vele andere dingen doen op hun eigen manier waardoor ze snel leren. Het mooie voor de onderwijzer is dat deze juist de verscheidenheid van de leerlingen kan bedienen met diverse taken en zo dieper in kan gaan op een gepersonaliseerd lesgeven.

2. Content
Een meer kritische blik op onderwijs is dat de leeromgeving niet altijd even dynamisch maar juist statisch is. Al die jaren het gebruik van boeken die zelfs de ouders van het kind ook gehad hebben. In tegenstelling van het statistische van boeken staat het dynamische van Twitter. Leerboeken zijn fantastisch op het gebied van deskundigheid en kant en klare opdrachten, maar juist daarom resoneren ze zelden met leerlingen. Twitter biedt riemen en riemen van digitale inhoud, die vervolgens moeten worden ontleed, geëvalueerd en geïmplementeerd. Op deze manier gaan leren de studenten om te gaan met content welke niet altijd netjes en gaaf zijn zoals verwacht maar wat wel de werkelijkheid is. Een ander bijkomend aspect is dat ze ook veel breder in de maatschappij leren kijken.

3. Diepte analyses
Een ander voordeel van Twitter learning zijn de diepte analyses. Twitter is o.a. bekend om de vele toepassingen welke derden voor dit medium gemaakt hebben. Twitter is op allerlei manieren te monitoren en op Twittermania zijn er al velen de revu gepasseerd. Terwijl een docent niet continu al zijn leerlingen in de gaten kan houden en kan beoordelen wie wat voor gepersonaliseerd onderwijs nodig heeft, kan Twitter gebaseerd leren dit wel. Real-time monitoring van studenten houd de continue voortgang op diverse gebieden in de gaten. Ook onderdelen als sentiment kunnen worden gemeten en worden meegenomen in het verslag over de voortgang van de student.

4. Continu publiek
Studenten hoeven niet letterlijk alles te publiceren en te delen om te profiteren van hun netwerk. Gepubliceerde items kunnen zelfs met weinig volgers eenvoudig toegang vinden tot experts, mentoren en zelfs beroemdheden welke ook zichtbaarheid kunnen geven aan het werk van een student.

5. Flexibele aansturing
Zoals bovenstaand al vermeld is het plaatsen van een constante stroom van korte berichten niet nodig om Twitter echt te gebruiken. Zelf als eenvoudig observatie instrument met categorieën, trending topics, # hastags, en lijsten is Twitter flexibel genoeg om als alleen lezen te worden gebruikt. Voor de gebruikers die wel berichten posten is het eenvoudig om feedback op hun werk te krijgen.

Verder zijn er de vele derden die het mogelijk maken om door afbeeldingen, video’s, petities, etc de teksten te versterken.

Zelf ben ik absoluut nog niet overtuigd van het onderwijs via Twitter. Wel ben ik van mening dat het voor onder andere conferenties, gastcolleges een enorme aanwinst is. Maar om nu continu via Twitter onderwijs te ontvangen lijkt me niets, en ook voor de jonge kinderen/ jongeren onder ons die liever een app als Angry Birds of Gold Miner open hebben staan lijkt het me dat je extreem gemotiveerd moet zijn om dit succesvol te laten zijn. Kortom, ik denk dat we nog niet klaar zijn voor onderwijs via Twitter in de mate waarmee we bekend zijn met e-learning en dan heb ik het met name over de lagere scholen, hoe ouder mensen worden, hoe meer verantwoordelijk ze gelukkig ook worden.

Bron: TeachTought ©Twittermania @rickbouter

Gerelateerde artikelen

3 reacties to “5 redenen waarom Twitter in het onderwijs werkt!”

  1. Eus van Hove says:

    Docenten kunnen beter professionele media gebruiken in plaats van sociale media.

    http://www.vanhove-onderwijsadvies.nl/column.html#socialmedia

  2. Het bieden van interactie, gebruik van beeld en het vastleggen van ‘eigen’ en praktische kennis hangt natuurlijk niet aan Twitter. Informeel leren is inderdaad effectief, omdat het om content gaat die direct aansluit bij de beleving of dagelijkse werkzaamheden van een leerling of cursist. Het blijkt dat leerlingen/cursisten/medewerkers minder vergeten als de content aansluit bij hun beleving en praktijk.

    Er zijn meerdere tools die informeel leren faciliteren, tools die echt ontwikkeld zijn om te leren en te toetsen. Bij Twitter is dat veel minder het geval. Ik denk wel dat Twitter erg nuttig is om een vinger aan de pols te houden van hetgeen er speelt op een bepaald issue of binnen een bepaalde groep. De kennis en inzichten die je daarmee krijgt zou ik dan weer vastleggen in een systeem voor informeel leren als dat van iSee iKnow.

  3. Erik Devlies says:

    Er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen “Onderwijs via Twitter” en “Twitter gebruiken in onderwijs”. Geen enkele digitale app, sociaal platform of zelfs ELO kan (vooralsnog?) het klassieke leerproces volledig vervangen. Blended learning, en-en, dàt biedt een meerwaarde.
    Ik ben zelf een project met een Indische school aan het opzetten waarbij leerlingen via hun account (die enkel voor dit project wordt aangemaakt)korte tweets ontvangen van en versturen naar leeftijdsgenoten in Mumbai. Ze leren korte teksten te schrijven die er toe doen, die gelezen worden! Het voorbereiden van deze tweets – daar zit het leerproces. Hoe formuleer ik beknopt wat ik wil vertellen? Komt de boodschap van mijn bericht over? Twitter en de inherente authentieke interactie zelf is louter het middel om ze te motiveren.
    Het feit dat je als lkr. 1:1-feedback kan geven, aangepast aan die ene leerling, is misschien iets tijdsintensiever maar zal meer inwerken en langer blijven hangen dan iets wat je vooraan voor de hele klas hebt gezegd.
    De leerkracht als coach is hier super belangrijk. Als je ze ongeleid loslaat op Twitter dan verdwalen ze zonder meer.

    Twitter is niet zaligmakend en ik ben niet per se een beeldenstormer die alle klassieke manieren van lesgeven onderuit wil… verre van, maar ik ben overtuigd van de meerwaarde die het kan geven in het leerproces van mijn leerlingen (Frans).

Reageer...