twittermania.nl

facebook rss

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Voor twitteraars in de B2B-sector geldt dat eigenlijk ook voor de manier waarop ze op de diverse social media platforms ‘zingen’. LinkedIn, Facebook en Twitter vragen door hun gebruiksmogelijkheden en doelgroepen om verschillende schrijfstijlen. Dat is een belangrijke reden om niet op alle platforms een en dezelfde update te plaatsen. Hoe dan te handelen?

Eén update doorplaatsen naar alle platforms. Snel, safe en simpel. Toch? Snel en simpel wel, safe niet altijd. Ook bij communicatie via social media is het belangrijk om in gedachten te houden dat je tegen mensen praat. Mensen met eigen emoties, ideeën en dromen. In het echte leven pas je je benadering daarop aan en dat kan ook via social media. Met behulp van bijvoorbeeld Bufferapp kun je updates plannen en aanpassen aan het platform waarop je de update plaatst.

Twitter updates

Het is inmiddels algemeen bekend. Je hebt maximaal 140 tekens om je lezer met een link te verleiden om elders jouw verhaal te gaan lezen. Dan is het ook nog raadzaam om het je volgers zo makkelijk mogelijk te maken om je bericht te retweeten, waardoor je nog minder tekens overhoudt.

  • Gebruik als link niet altijd de titel van het artikel waarnaar verwezen wordt. Soms doet een aansprekende zin uit het artikel zelf een groter beroep op de bereidheid om door te klikken.
  • Trek de aandacht door je doelgroep te noemen (bijvoorbeeld #B2B of #B2C, met hashtag!).
  • Maak het je volgers makkelijk om te retweeten en beperk je daarom tot maximaal 90-120 tekens.
  • Gebruik bekende hashtags die gerelateerd zijn aan de update én je doelgroep

Facebook updates

Een bedrijfspagina op Facebook vraagt om een andere benadering dan een privé-pagina. Privé kan en mag er veel, maar de updates op je bedrijfspagina moeten passen bij je bedrijf en de juiste toon voor de doelgroep hebben.

  • Zorg dat de toon van je updates past bij je doelgroep.
  • Je wilt een relatie opbouwen met je Facebookfans, dus durf ze een vraag te stellen en moedig discussie aan. Op die manier bereik je interactie met je doelgroep.
  • Gebruik een goede foto, één die past bij je bedrijf én het onderwerp van je update.

Voor meer tips voor Facebook kijk eens op likeconomics.nl

LinkedIn updates

LinkedIn gebruikers zijn overwegend actief in de B2B-sector en hebben weinig tijd om uitgebreid te lezen, dus kom snel tot de kern. Updates zie je alleen in een tijdlijn op de homepage van de LinkedIn gebruiker dus zorg dat je de aandacht trekt.

  • Schrijf kort en bondig
  • Stel een vraag om discussie cq interactie op gang te brengen
  • Beperk je tot een doelgroep die je volgt, voorkom dat je met hagel schiet waardoor je mensen kunt irriteren

En ook LinkedIn heeft een Nederlandse site die dagelijks nieuws deelt: LinkedInPro.nl

Zoals altijd, geldt ook hier dat je zelf moet ondervinden wat het beste voor jouw bedrijf werkt.

Bron ©Twittermania @TekstGevoel

Gerelateerde artikelen

1 reactie to “Updates één op één doorplaatsen? Niet doen!”

  1. Archana says:

    Bedankt voor alle tips! En helemaal mee eens, alle platformen hebben een andere manier van aanpak nodig wat betreft het plaatsen van updates/berichten.

Reageer...