twittermania.nl

facebook rss

Steeds meer bedrijven ontdekken dat Twitter, en andere social mediakanalen, meer is dan een manier om dezelfde reclameboodschap te verspreiden. Dat alleen maar zenden niet de beste manier is om succes te hebben en dat social media voor bedrijven meer kansen bieden voor meer afdelingen dat alleen de Marketing en Customer Service onderdelen. Brian Solis heeft met Charlene Li voor Altimeter een overzicht gemaakt van hoe bedrijven via 6 stadia leren hoe ze een ‘echte’ social business kunnen worden!

6-stadia-social-business

 De stadia die Solis cs vonden zijn:

  1. Planning: Leer te luisteren
    Het eerste stadium is erop gericht de organisatie gereed te maken om te reageren of beter gezegd acteren (actie ondernemen) op wat social media gaat opleveren. Door te luisteren naar wat bestaande en potentiële klanten over je zeggen, vertellen of aan je vragen leer je wat er leeft. Maar als je er vervolgens niets mee doet is de actie bij voorbaat gedoemd te mislukken. Door goed te luisteren kun je andere afdelingen voorbereiden op de dingen die komen gaan.
  2. Aanwezigheid: Claim je spot
    Het volgende stadium is dat je je aanwezigheid kenbaar gaat maken door infromatie te delen die marketingacties ondersteunen. Maar ook after-sales hulp bieden aan mensen met vragen en in zijn algemeenheid informatie delen die je klanten helpt bij het nemen van beslissingen. En doe dat dan om echt te helpen, en niet door iedere willekeurige relevante opmerking te voorzien van een kooplinkmention.
  3. Interactie: Ga de dialoog aan
    Door de dialoog aan te gaan met je social mediavolgers kun je enorm veel leren. Wat mensen van je vinden, wat ze nog missen, welke problemen ze ondervinden met je producten, diensten; maar ook je helpdesk. De uitkomsten van die dialoog moeten dan wel in de organisatie verwerkt en opgevolgd worden wat je in punt 1 hebt voorbereid. Als je dat niet doet zullen je volgers al snel het gevoel hebben dat ze tegen een muur aan het praten zijn.
  4. Formalisering: Organiseer de groei
    Het is raadzaam om je activiteiten gefaseerd uit te rollen en niet direct overal alles tegelijkertijd te willen doen. ‘Lessons learned’ door goede en slechte initiatieven te evalueren kunnen daarna toegepast worden op andere kanalen. In dit stadium ligt de focus op het vinden van een medestander op managementniveau die intern als ambassadeur optreedt en op de juiste plekken de juiste infromatie van de acties deelt. Daarnaast wordt het nu belangrijk om een ‘hub’ te organiseren waar informatie gedeeld en becommentarieerd kan worden, een zogenaamd Center of Excelence. Daarnaast is in dit stadium belangrijk dat de gehele organisatie deel gaat nemen aan de acties of er in ieder geval betrokkenheid bij toont.
  5. Strategisch: Het wordingsproces van een social business
    Inmiddels is het hele bedrijf doordrongen van de kracht en de mogelijkheden van social media als integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. Het topmanagement ziet de impact op de resultaten en nu is het tijd dat alle onderdelen van het bedrijf ingericht zijn op de mogelijkheden tot bijdragen aan uitingen en verwerking van reacties in de productie, development en alle andere onderdelen van de bedrijfsvoering. Daarbij komt ook de behoefte aan centrale coördinatie aan bod omdat alle boodschappen wel een eenduidige boodschap moeten bevatten en geen ‘rough agents’ roet in het sociale eten gaan gooien daar bijvoorbeeld teveel reclamegericht te zijn.
  6. Converged: Nu Social Business
    In dit laatste stadium is social media volledig onderdeel van de gehele DNA van de bedrijfsvoering. Er is een holistische kijk op het gehele klantproces van prospect, naar conversie tot aftersales en zelfs in de productontwikkeling. BigData leveren in alle stadia inzichten van wat de klant nu wil en op welke manier daaraan voldaan kan worden. Alle beschikbare kanalen zijn aan elkaar opgelijnd en ondersteunen het management in hun beslissingen voor de korte en lange termijn.

Bovenstaande stadia zijn veralgemeend en niet heel erg specifiek op één bepaald soort business gericht. In onderstaande SlideShare staan alle punten nog eens uitgewerkt en kun je kijken waar je eigen bedrijf zich op dit moment in het proces bevindt:

Bron ©Twittermania @Hermaniak

Gerelateerde artikelen

Reageer...