twittermania.nl

facebook rss

Het lijkt een contradictie op het eerste gezicht. Werknemers die actief social media als Twitter, LinkedIn en bijvoorbeeld Skype gebruiken, blijken productiever dan werknemers die niet actief zijn op social media. Tenminste, dat is de uitkomst van recent onderzoek door de Warwick Business School. In een twee jaar durende studie volgde de school een telecombedrijf dat social media, samen met de bestaande software van SAP, inzette om de processen rond communicatie met hun klanten te optimaliseren.

business-social-media

Het onderzoek besloeg meerdere landen en Professor Joe Nandhakumar ontdekte dat de veelheid aan verschillende social media-mogelijkheden werknemers nieuwe en effectieve manieren gaven om met elkaar samen te werken:

 “We found that the ubiquitous digital connectivity altered workers’ sense of ‘presence’ and helped rather than hindered the effective completion of collective tasks. This study also indicates that such digital connectivity afforded workers much greater latitude and control over their timing and location of their work.”

Het onderzoek met de titel Exploring social network interactions in enterprise systems: the role of virtual co-presence laat zien dat werk tegenwoordig niet meer bestaat uit standaard 9-5-activiteiten, maar veel eerder uit een veelheid aan contactmomenten die zijn verspreid over de gehele dag.

Hierdoor wordt de effectiviteit van het werk geoptimaliseerd omdat werknemers niet langer passief reageren, maar ook actief acteren wanneer ze mogelijkheden en kansen zien. Zeker wanneer de zaken meerdere landen, continenten en dus tijdzones bestrijkt.

Bron ©Twittermania @Hermaniak

Gerelateerde artikelen

Reageer...