twittermania.nl

facebook rss

Alle berichten op sociale media die op 30 april tot nu toe verschenen en waarin troon, troonswisseling, koning en varianten daarop voorkomen, zijn geteld en geanalyseerd. Op basis van twintig criteria zijn deze berichten geordend op berichten over het koningshuis of haar leden, de feestvierders en haar festiviteiten en de kritische groeperingen. Prinses Beatrix werd alom gewaardeerd zoals je in onderstaande analyse kunt zien.

abdicatie-1a

Het gesprek op online media rond de troonswisseling en Koninginnedag gaat tot 15:00 vooral over het koningshuis (44%) en de festiviteiten (41%). 15% van de berichten gaan over, of komen vanuit de kritische groeperingen.

abdicatie-2

Wanneer we inzoomen op de leden van het koningshuis – de berichten waarin of Willem-Alexander, Beatrix, Maxima of Amalia worden genoemd -, dan blijkt dat vooral prinses Beatrix wordt genoemd. De afzenders zijn dan opvallend positief. Ook valt op dat vooral prinses Beatrix en koning Willem-Alexander worden besproken en dat de populaire Maxima op online media wat op de achtergrond is. De sympathieke beelden van prinses Amalia oogsten wel waardering maar zijn in volume nog zeer beperkt.

abdicatie-3

Verantwoording:

  • de cijfers zijn gebaseerd op berichten op de Nederlandse online media, naast Twitter (99,3%) ook de openbare data van Facebook, nieuwssites, blogs, fora en reacties daarop;

  • in totaal zijn er op 30 april 2013 tot 15:00 200.000 berichten verschenen binnen de zoekopdrachten over de troonswisseling;

  • in totaal zijn er op 30 april 2013 tot 15:00 109.674 berichten verschenen binnen de zoekopdrachten over de leden van het koningshuis;

  • de data is verzameld door in berichten op online media op zoek te gaan naar relevante begrippen als troon, troonswisseling, Beatrix etc.;

  • analyses zijn uitgevoerd met de online media monitor OBI4wan door HowAboutYou;

  • meer details beschikbaar via info@howaboutyou.nl, m 06 47 023 781.

Martijn Rijk (1976) is social sales enthusiast en werkt voor HowAboutYou en OBI4wan. Martijn, online sinds 1997, is ondernemer en verbinder. Hij is één van de founders van Social Media Club Breda, organiseert mee aan TEDxBreda en is initiatiefnemer van AcademyZuid. Hij studeerde commerciële economie aan de HES (nu Hogeschool Rotterdam) in Rotterdam en is werkzaam geweest bij FRMWRK, Ricoh, Econocom en Incentro. Hij is een geboren Brabander en woont in Breda met vrouw en twee kinderen.

Gerelateerde artikelen

Reageer...