twittermania.nl

facebook rss

Twitter is voor marketeers een mooie tool om interactie met bestaande en nieuwe gebruikers van een product of dienst aan te gaan. Door niet alleen je eigen promotionele tweets te delen, maar als relevante content curator ook het nieuws van anderen in je business te delen kun je een reputatie als expert in een bepaald gebied opbouwen. We hebben er al vaak over geschreven. Maar er zijn altijd mensen die denken er meer uit te kunnen halen, en soms gaat dat (persoonlijke mening) verkeerd. Bijvoorbeeld via tools als Tweetganic, die nu in beta gratis geprobeerd kan worden.

tweetganic

Tweetganic is een tool die gebouwd is om via links die je tweet (dus alle getweete links, niet alleen links naar je eigen content, maar alle externe sites ook) emailadressen te verzamelen van de mensen die op die link geklikt hebben. Dus ook als je tweet met de Tweetganic link door anderen geretweet wordt, dan werkt die ook.

Hoewel iedereen recht heeft op zijn of haar eigen mening en ik de laatste ben die anderen wil vertellen hoe ze zich op Twitter moeten gedragen ben ik hier toch een beetje sceptisch over.

Ik zal het uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

Dit is een tweet met een Tweetganic link:

Als je op de link klikt, dan ga je naar een webpagina waar blijkbaar iets te ontdekken valt over een nieuwe manier van onderwijs geven die leerlingen ten goede komt.

Maar als ik op die link klik krijg ik deze pagina:

tweetganic2

In plaats van het artikel te zien krijg ik een pagina waar Tweetganic een laag overheen heeft gelegd die me ‘aanspoort’ om mijn mailadres te geven, of te ‘abonneeren’ via Facebook of Google+. Er bestaat ook een topbar versie.

Hmmm, je wilt me iets vertellen waarmee je je expertstatus wilt opbouwen, maar tegelijkertijd wil je mijn mailadres hebben (abonneren zal hetzelfde resultaat hebben), waarna je me hoogstwaarschijnlijk gaat bestoken met allerlei geweldige aanbiedingen die ik zeker nodig zal hebben.

Om het artikel te kunnen lezen zonder mailadres of abonnement moet ik op het kleine ‘not today’ linkje klikken.

In mijn ogen creëer je daarmee een tegengesteld effect. Ik zal het artikel waarschijnlijk helemaal niet lezen, maar gewoon de pagina sluiten. Mijn mening over je wordt ernstig negatief beïnvloed omdat je me als volger alleen blijkbaar niet waardeert, maar het ook nodig vind om naar mijn mailadres te hengelen en me daarna te gaan spammen met aanbiedingen.

Het gevolg zal dus zijn dat ik je hoogstwaarschijnlijk ga ontvolgen, je links die je deelde zijn niet meer relevant voor me omdat je gebruik maakt van een tool die ik niet zie zitten.

Nog maar de vraag of je dit in Europa überhaupt mag gebruiken, volgens mij valt het op deze manier verzamelen van mailadressen niet binnen de betreffende wetgeving (wie daar meer van weet mag het verbeteren of bevestigen in de comments, graag!) die spam regelt.

In onderstaande slideshare van de makers van de tool adviseren ze zelfs om via Google Alerts op ‘relevante’ keywords te koppelen aan Twitterfeed en zo een volledig automatisch systeem te bouwen! Mijn eerste reactie was: AAARRRGGHHHH NEE!

Maar zoals gezegd, dat is mijn persoonlijke visie, ik ben benieuwd of jullie het daarmee eens zijn, of niet, en waarom dan wel?

HT @JanKovitch ©Twittermania @Hermaniak

Naschrift: ik heb de app dus niet geprobeerd, maar keek net wel even hoe de registratie in zijn werk gaat. Aangezien er geen gebruik gemaakt wordt van OAuth raad ik eenieder die het wel wil proberen aan om erg oplettend te zijn wat je daarna tweet. Zou zomaar een spam-hack-app kunnen zijn!

Gerelateerde artikelen

Reageer...